Jak rozpoznać uszkodzenie alternatora?

Alternator to podstawowy podzespół układu elektrycznego samochodu. Jest podstawowym źródłem zasilania dla wszystkich odbiorników prądu w pojeździe. Jeśli dojdzie do jego awarii, nie będzie można korzystać z samochodu. Jak rozpoznać objawy awarii alternatora? A także, czy lepiej jest skorzystać z regeneracji, czy kupić nowy podzespół? Dowiedzmy się!

Za co odpowiada alternator w samochodzie?

Alternator to inaczej prądnica. Jest montowany w każdym aucie z silnikiem benzynowym i diesla. W samochodach z systemami start-stop montuje się wzmocnione alternatory. W samochodach z napędem hybrydowym producent może zastosować standardowy alternator, ale zazwyczaj w jego miejsce montowana jest prądnica o innej konstrukcji.

Za co odpowiada alternator? Jego zadaniem jest wytwarzanie prądu. Alternator zasila całą instalację elektryczną samochodu po uruchomieniu silnika (kiedy silnik nie pracuje, źródłem zasilania jest akumulator samochodowy).

Prąd z alternatora potrzebny jest dla sterowników (w tym sterownika silnika), czujników, układu zapłonowego w benzyniakach, układu wspomagania rozruchu w dieslach, oświetlenia zewnętrznego, wyświetlaczy, wentylatorów elektrycznych, silnika wycieraczek samochodowych, pompy paliwa, wentylatora chłodnicy, audio, nawigacji i setek innych odbiorników.

pas-alternatora.jpg

Jak działa alternator? Jak jest zbudowany?

Alternator jest napędzany za pomocą paska wieloklinowego, który przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym. Dzięki temu alternator rozpoczyna pracę zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej.

Podstawą alternatora jest metalowa obudowa – stojan, składający się najczęściej z dwóch części – obudowy przedniej i tylnej. Stojan pozwala na zamocowanie alternatora do bloku silnika. Wewnątrz obudowy znajduje się uzwojenie, pokrywające jej ścianki.

W środku obudowy znajduje się wirnik, również z uzwojeniem, zamocowany na ułożyskowanej osi. Na osi tej zamontowane jest również koło pasowe, które jest napędzane przez pasek wieloklinowy. W tylnej części alternatora znajdują się prostownik, regulator napięcia i osłona.

Jak działa alternator w samochodzie? Ruch koła pasowego (napędzanego przez pasek wieloklinowy) sprawia, że wirnik zaczyna poruszać się wewnątrz alternatora. Wirujące pole magnetyczne, wytwarzane przez obracający się wirnik powoduje powstanie prądu w nieruchomym uzwojeniu stojana alternatora. Powstaje prąd przemienny, który następnie jest przetwarzany przez regulator napięcia na prąd stały (wykorzystywany w instalacji elektrycznej auta).

Objawy awarii alternatora w samochodzie

Jak rozpoznać, że alternator zaczyna się psuć?

- migająca lub paląca się stale kontrolka ładowania na desce rozdzielczej,
- hałas (szum) generowany przez zepsute łożyska alternatora,
- problemy z ładowaniem akumulatora podczas jazdy,
- problemy z działaniem podzespołów zasilanych elektrycznie,
- przygasanie oświetlenia zewnętrznego,
- niewłaściwe wartości napięcia podawanego do akumulatora (możliwe do sprawdzenia po zastosowaniu miernika), mniejsze lub większe od wartości mieszczących się w przedziale od 13,8-14,5 V,
- wyłączenie się silnika i brak reakcji ze strony wszystkich elementów wyposażenia – dzieje się tak wtedy, gdy zapala się czerwona kontrolka ładowania akumulatora na desce rozdzielczej, podczas jazdy. W takim przypadku źródłem zasilania dla całej instalacji staje się akumulator. Kierowca będzie jechać, dopóki starczy prądu w akumulatorze.

Warto zwrócić uwagę, że źródłem problemów może być pasek wieloklinowy albo napinacz paska. Jeśli alternator nie jest napędzany albo nie jest napędzany we właściwy sposób, pojawiają się problemy z jego działaniem. Jednym z objawów jest pisk paska wieloklinowego po uruchomieniu jednostki napędowej.

Wymiana alternatora czy naprawa alternatora?

Na rynku można znaleźć firmy, które zajmują się naprawą alternatorów (regeneracją alternatorów). Taka usługa może być opłacalna w przypadku alternatorów do aut z systemami start-stop. Nowy alternator do takiego samochodu może kosztować kilka tysięcy złotych.

W przypadku standardowego samochodu ze zwykłym alternatorem naprawa może nie być opłacalna. Warto sprawdzić, jak wyglądają ceny nowych alternatorów. Nowy alternator do popularnych modeli aut nie należy do drogich.

Warto sprawdzić ofertę nowych alternatorów w naszej firmie. Wystarczy odwiedzić naszą hurtownię i sklep w Częstochowie, przy ulicy Bardowskiego 46/56, albo skontaktować się z nami mailowo lub telefonicznie. Prosimy przygotować podstawowe dane, dotyczące auta. Nasi specjaliści sprawdzą, jaki alternator pasuje do Państwa samochodu i jaka jest jego cena. Należymy do ogólnopolskiej sieci ProfiAuto, dzięki czemu jesteśmy w stanie oferować szeroki wybór części zamiennych w bardzo atrakcyjnych cenach.