Ile wynosi prawidłowe napięcie akumulatora?

Ile powinno wynosić prawidłowe napięcie sprawnego, naładowanego akumulatora? Jak zmierzyć napięcie akumulatora i jakiego urządzenia użyć? A w końcu: dlaczego warto sprawdzać napięcie akumulatora samochodowego?

Akumulator samochodowy (akumulator rozruchowy) zasila instalację elektryczną o napięciu 12 V. Jednak nie oznacza to, że prąd zapewniany przez akumulator ma zawsze 12 V. Wartości prądu to wskazówka diagnostyczna, pozwalająca szybko sprawdzić stan techniczny akumulatora samochodowego.

Dlaczego warto sprawdzać napięcie akumulatora rozruchowego w samochodzie?

Samochód z silnikiem benzynowym i diesla wykorzystuje dwa źródła zasilania instalacji elektrycznej. Pierwsze to alternator (prądnica), napędzana przez silnik. Po wyłączeniu silnika, rolę źródła prądu przejmuje drugie źródło, czyli akumulator rozruchowy. Zasila on wszystkie odbiorniki prądu, w tym przede wszystkim alarm, centralny zamek i pamięć sterowników.

Akumulator musi też mieć zgromadzoną odpowiednią ilość energii, aby móc uruchomić silnik (dla rozrusznika). Sprawdzanie napięcia akumulatora pozwala przewidzieć możliwe awarie tego podzespołu. Co się stanie, jeśli akumulator ulegnie rozładowaniu? Po kilku godzinach nie uda nam się uruchomić silnika. W najgorszej sytuacji nie uda się nawet otworzyć auta za pomocą pilota centralnego zamka. Warto pamiętać, że głębokie rozładowanie akumulatora (jak z powyższych przypadków) wymaga jego wymiany na nowy.

akumulatory-varta.png

Jak sprawdzić napięcie akumulatora rozruchowego w samochodzie?

Do tego celu wystarczy prosty miernik wielofunkcyjny, tak zwany multimetr. Należy ustawić na nim odpowiedni zakres pomiaru. Zazwyczaj do tego celu służy pokrętło. Trzeba wybrać zakres najbliższy 12 V (to wartość prądu, jaki płynie w instalacji elektrycznej samochodu osobowego), czyli na przykład 20 V (jeśli taki będzie na mierniku). Następnie należy wybrać też oznaczenie napięcia stałego (akumulator zapewnia prąd stały, a nie przemienny). Może to być oznaczenie VDC (napięcie prądu stałego DC). Kolejny krok to podłączenie do miernika szpikulców pomiarowych. Czerwony to zawsze plus, czarny to minus. Należy też pamiętać o oznaczeniach biegunów akumulatora. Podczas pomiaru należy podłączyć szpikulec czerwony do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. I obserwować wskazania na wyświetlaczu multimetru.

Ile wynosi prawidłowe napięcie akumulatora?

Zmierzone przy wyłączonym silniku i wyjętym kluczyku ze stacyjki albo przy wyjętym akumulatorze z samochodu – około 12,6 V (np. od 12,4 do 12,8 V). Zmierzone przy małym obciążeniu – kluczyk w stacyjce, włączona nawigacja albo audio – około 12,6 V, może być nieco niższe. Zmierzone podczas ładowania akumulatora przez alternator – silnik samochodu jest uruchomiony, pomiar należy rozpocząć kilka minut po uruchomieniu jednostki napędowej – pomiędzy 13,8 a 14,4 V.

Jeśli napięcie akumulatora jest niższe, niż 10,8 V albo zbliża się do 10,8 V, przede wszystkim naładuj akumulator za pomocą prostownika. Do pełna. Być może jeździsz rzadko i na krótkich trasach. Albo jest bardzo duży pobór prądu po wyłączeniu silnika. Albo akumulator jest już mocno zużyty. Jeśli doładowanie akumulatora nie pomoże i napięcie stale będzie niskie, przez co pojawią się problemy z rozruchem silnika – wymień akumulator na nowy.

Pamiętaj o tym, aby dobrać go zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zwróć uwagę na pojemność akumulatora (może odbiegać o 10 procent od zaleceń producenta Twojego auta), wartość prądu rozruchowego, wielkość podstawy akumulatora i rozmieszczenie w nim bieguna plus.